ВІД ЧУМАЦЬКОГО ШЛЯХУ ДО БІОФАХУ

ОРГАНІЧНИЙ МЕДІА-БРАНЧ: КОМПЕТЕНТНО Й НАОЧНО ПРО ЗДОБУТКИ ТА АМБІЦІЇ  

10.02 відбувся органічний медіа-бранч.

У 2008 році на полицях мережі магазинів «Чумацький шлях» вперше з’явилися українські продукти з позначкою «органічні». Це була визначна подія, але звичайні споживачі її не помітили: ніякого ажіотажу не відбулося, а обсяги продажів продукції рахували тоді кілограмами.

Сьогодні в Україні споживачі упевнено шукають на поличках знайомі позначки, яким довіряють: органічна продукція представлена в більшості торгівельних мереж, у спеціалізованих магазинах роздрібної торгівлі, в інтернет-магазинах. Загальний обсяг продажів органічної продукції у 2018 році склав близько 6700 тис. кг на суму 590 млн. грн. та налічує понад 1000 найменувань сертифікованих харчових продуктів. Споживачі можуть придбати в магазинах  українські органічні  молочні та м’ясні продукти, крупи, борошно, макаронні вироби, рослинні олії, напої (фруктові/овочеві/ягідні соки, березовий сік, трав’яні чаї), чорний та білий шоколад, консервовані продукти (наприклад, ягідні пасти, сиропи, джеми), овочі та фрукти тощо.

Обсяги органічної продукції щороку невпинно зростають: у грошовому еквіваленті ринок органічної продукції в Україні в 2018 році виріс у понад 2,5 рази в порівнянні з 2017 роком. Для порівняння:  органічний ринок у світі продовжує зростати, додаючи щороку в середньому 10% приросту в грошовому еквіваленті.

В Україні ринок органічної продукції почав  формуватися на початку 2000х років, хоча окремі господарства впроваджували сільськогосподарську практику, засновану на принципах органічного виробництва, набагато раніше.

За ці майже 20 років було багато зроблено для просування органічних продуктів харчування. Популяризація органічного харчування серед споживачів через організацію ярмарків, просвітницьких кампаній, створення пізнавальних відео. А також – роз’яснювальна робота з виробниками та ухвалення Закону України «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції» (введено в дію 2 серпня 2019 року), що максимально наближений до законодавства ЄС і має сприяти розвитку як внутрішнього ринку органічної продукції, так і розвитку експортного потенціалу. Кількість сільськогосподарських земель, зайнятих під органічним виробництвом, сьогодні складає 0,7% (309 100 га за результатами 2018 року) від всіх сільськогосподарських земель України, а за оціночними даними проєкту TNA в Україн потенціал для органічного землеробства складає близько 4 млн. га.

Паралельно з попитом на органічні продукти всередині країни, попит на українську продукцію на зовнішніх ринках також  стрімко зростає. За результатами 2018 року Україна стала № 4 у світі серед найбільших імпортерів органічної продукції до ЄС і займає 1-ше місце серед країн-постачальників з Європи. Наразі українська органічна продукція постачається до 36 країн світу. Першу трійку покупців очолюють Нідерланди, Швейцарія та США. Експортери органічних продуктів з України виграють від Угоди про асоціацію з ЄС, адже торговельні бар'єри для українських експортерів дещо зменшилися. Поліпшили становище також Угода про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС та Угода про зону вільної торгівлі між Україною та Канадою.

Успіхи українських виробників пов’язані зі зростанням міжнародного визнання нашої продукції та прагненням міжнародних інституцій підтримати наш органічний сектор. Значна роль у розбудові органічного ринку належить швейцарсько-українським проєктам, які надавали підтримку практично на всіх етапах його розвитку протягом 15 років. Наприкінці 2019 року стартувала нова швейцарсько-українська програма SECO-FiBL-SAFOSO «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», загальною метою якої є зростання торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах на внутрішньому та експортному ринках.

Участь українських компаній в міжнародних виставках та торгівельних місіях, безперечно, сприяє розвитку експорту і зміцненню наших позицій в світі. Важливу роль у формуванні міжнародного іміджу України відіграє Національний павільйон на BioFach - найбільшій міжнародній виставці органічних харчових продуктів, що організовується вже протягом 7 років. Сьогодні 37 українських експонентів вирушають на виставку «Біофах», що проходитиме в німецькому Нюрнберзі з 12 до 15 лютого 2020 р. Побажаємо їм успіхів!