Робимо все з натхненням

Олег Баран, генеральний директор компанії «Барком»:

… Починали бізнес батько Володимир, брат Олександр і мама Софія, а потім вже і я до них приєднався. … Сьогодні я є генеральним директором «Баркому», але батько активно бере участь у житті компанії й приймає важливі для бізнесу рішення. Брат Олександр – мій заступник, він очолює напрям рослинництва. Крім того, у компанії керівником пекарні працює його син, тобто в нас є ще один напрям – пекарня.

… Основні напрями бізнесу – агрономія, тваринництво, переробка м’яса й продаж через власну мережу магазинів «Родинна ковбаска». 

… Рівень довіри в родинному бізнесі вищий, ніж коли ти співпрацюєш із партнера­ми. Усе-таки родина, якщо її чле­ни об’єднані певними моральним цінностями, може мати успішний сімейний бізнес. У Європі багато випадків існування таких компаній, яким по двісті, триста або й п’ятсот років. Узагалі, це фундаментальний бізнес, який зробив багато чого позитивного для своїх країн: впливав на економічний розвиток, створював щось нове, змінював і так далі. У Канаді, наприклад, родинний бізнес був основним економічним рушієм для становлення країни й покра­щення ситуації.

Ми в Україні нікуди від цього не подінемося. Таких сімейних компаній у нас також стає дедалі більше. Є певні інструменти, практики, які допоможуть передати бізнес наступному поколінню. Дуже важливо й правильно шанувати надбання своєї родини. Це вже вищий ступінь розвитку, коли дитина поважає те, що робив її прадід. Напевно, тоді вона буде з пошаною ставитися й до того, що робили чужі люди, а це вже закладання важливих моральних засад. Тоді ми отримаємо більш свідоме суспільство, яке, безсумнівно, буде менше панікувати й більше розуміти. Що свідоміші будуть люди, то, напев­но, вищим буде рівень життя.

… Приблизно десять років тому ми почали займатися свинарством. Чисельність загального поголів’я свиней становить близько 80 тисяч, а свиноматок – 5300–5400. …Ми завозили перших свиней із Польщі. Вони були з французькою генетикою. Тоді ми купили 500 свиноматок. Потім ми підписали великий контракт на 2500 свиноматок з компанією PIC і вже років 8–9 працюємо з нею. Ми задоволені нашою співп­рацею і вважаємо, що це дуже гідний продукт і висококласна генетика.

… На сьогоднішній день у нас є дві піраміди – Дублянська й Ожидівська. У складі кожної – від двох до чотирьох ферм, у кожній з яких знаходяться тварини пев­ної стадії розвитку. В обох пірамі­дах є приблизно по 2500 свино­

маток. На цих фермах поросята народжуються й утримуються доти, доки не наберуть 8 кг. Після чого поросята переїжджають для дорощування на іншу ферму. Це інший комплекс, в якому вони знаходяться приблизно 10 тижнів і доростають до 25 кг. Після цього вони переїжджають у наступний комплекс, де відбувається підготовка до забійної ваги – до 115–120 кг.

… Нині ми відлучаємо орієнтовно 30 поросят на свино­матку на рік, показник живонароджених поросят на опорос тримається в межах 15,2; показник опоросів на рік – 2,34 на свиноматку. Щодо відсотка супоросності, то він у межах 89 %. Конверсія корму на відгодівельнику – 2,75 кг корму на кілограм приросту. Щодо приростів на дорощувані, вони складають орієнтовно 510 г на день і 890 г на день відповідно на відгодівлі.

… Це різні комплекси, які знаходяться орієнтовно на відстані від 5 до 15 км один від одного. … В основному це реконструкція. А, приміром, в Підліссі три чи чотири комплекси ми побудували з нуля. … Ми побудували дві ферми з обладнанням від компанії Big Dutchman. Але зараз ми б, напевно, дивилися на інші компанії, порівнювали би ціни й ретельніше думали, з ким будемо працювати. Як на мене, це залежить від сервісу й узаємовідносин, які складаються між людьми. Тому я сказав би, що з ким зручно, з тим і працюємо. Ціна за обладнання в різних компаніях особливо не відрізняється, нас більше цікавить якість обслуговування.

… Є плани будуватися далі,  оскільки маємо площадки, готові до початку будівництва ферм. Зараз готуємо для цього документацію. В Україні дуже складна дозвільна процедура. … У бізнесі час – це найважчий аргумент, який з’їдає все. Час – це найцінніше. Отримуючи будь-який документ, треба три місяці, півроку, навіть не знаю, скільки зробити всього для того, щоб вирішити питання. І це, напевно, один із аргументів, після якого не хочеться нічого робити в нашій державі. Сподіваюся, що ця ситуація буде мінятися.

…На цей рік найбільші інвестиції заплановано вкласти в магазини, тваринництво й ковбасне виробництво. Якщо говорити про тваринництво, то це в основному підвищення біобезпеки господарств. Цього року ми плануємо добудувати ще додаткову мийку для транспорту з сушкою і підігрівом гарячого повітря. Зараз ми інтенсивно доробляємо додаткові сітки. Довкола ферм слід доставити електропастухів. Також з айтішніками ми розробляємо проект заради збільшення контролю за працівниками ферм, щоб люди справді ретельно дотримувалися необхідних правил.

У квітні ми очікуємо аудитора від FAO, щоб з’ясувати, в якому стані на сьогоднішній день знаходиться біобезпека наших ферм і що ще нам треба зробити. Ми хочемо до кінця року кілька наших ферм вивести на компартмент. А в перспективі через рік усі ферми стануть компартментами.

… Загальна площа земель у нашої компанії близько 8 тис. га. …В основному – зернові, у невеликих пропорціях є ріпак і соя. … Частину ми вирощуємо для себе, частину – на продаж. Також враховуємо сівозміну, розуміючи, що треба вирощувати різні культури. … Ми маємо дві комбікор­мові лінії, на яких виготовляємо корм для своїх свинарських піра­мід. Для кожної піраміди – своя комбікормова лінія.

… У нас є невелика молочна ферма. … Це 170 дійних корів. Загальне стадо – приблизно 350–400. …Коли ми викуповували будову для ковбасного виробництва в колгоспу, то нам, як придане, дали ще молочну ферму, якою в основному займався батько. … Я в ту молочну ферму не вірив і вважав, що це, швидше, хобі батька, ніж «бізнес-актив». Але, знаєте, є прислів’я: якщо мафію неможливо побороти, її треба очолити. І я в минулому році знайшов фахівця, який приїхав до нас на роботу й довів, що молочний бізнес – це непоганий актив, який може бути прибутковим і досить цікавим. А оскільки ми лю­бимо тварин, то все, що пов’язане з ними, нам завжди цікаво. … Це перший рік, який буде прибутковим. …На сьогоднішній день ми отримуємо 22,5 л. … Надої зростають. У вересні ми починали з 20 л, але щомісяця в нас надій зростає. Керівник переконує, що ми досить швидко дійдемо до планки 25 л. Це досить амбітно й непогано. …У нас в основному чорна ряба. Щоб отримати високогенетичне стадо, треба мати професійних працівників і дуже класні умови для тварин. Тобто слід мати високоякісну ферму, на якій тварини будуть почувати себе комфортно, і тоді, відповідно, результат буде покращуватися ще більше.

… В асортименті близько 120 чи 140 найменувань. … Ми можемо виробляти на день 40 т м’ясних продуктів, тобто ковбасних виробів, і приблизно 20–25 т напівфабрикатів.

… Ми почали співпрацювати з Сільпо, із місцевими ретейлерами, із Варусом у Дніпропетровську й плануємо вихід на національний рівень. Також маємо франчайзингову мережу. Але основний канал збуту – це все ж наші магазини. «Родинна ковбаска» складає приблизно 70 %, 20 % – це франчайзинг, і ще 10 % йде по інших каналах.

… У складі нашої продукції немає нічого такого, про що не написано на етикетці. … Ми працюємо згідно з нормами системи HACCP, ведемо всі протоколи й діємо відповідно до них. Моє особисте кредо й кредо нашої сім’ї – якомога більше прозорості й зрозумілості. Ми стараємося бути чесними з нашими покупцями, бо розуміємо, що робимо бізнес не на рік-два, а щоб люди завжди приходили в наші магазини, купували вироби, щоб рівень довіри до нашого бренду тільки зростав. Ми не належимо до тих компаній, які продають товари дешево, намагаємося зробити якісний продукт. Так ми позиціо­нуємо свою компанію й такі цілі маємо. Також додам, що мої діти щотижня їдять ту саму продукцію, яку ми відправляємо в магазини. Це, напевно, найкращий доказ натуральності наших товарів.