Аграрний сектор: втрати через війну та шляхи вирішення проблем

На Тернопільщині відбулося виїзне слухання комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики. У ньому взяли участь 10 нардепів. Про це розповів голова комітету Олександр Гайду. Під час нього обговорили інновації в аграрному секторі, а також проблеми, з якими стикнулися через війну. Серед них – експорт зерна. Це друге комітетське слухання за цей місяць.

 

"Через війну ми можемо втратити близько 23 мільярдів доларів", – розповідає голова комітету Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики Олександр Гайду.

 

"По-перше, більше, ніж 20% ми не змогли засіяти. Тобто, ми на 20% засіяли менше, ніж у минулому році. По-друге, по тваринництву було дуже багато зруйновано тваринницьких ферм та вбито тварин і тому ми теж зазнали збитків. Це теж приблизно 20% на даний момент. Наші аграрії молодці, вони продовжують працювати, продовжують сіяти, десь вже збирають врожаї. Я родом з Миколаївщини, там зараз теж почали жнива і тому це говорить про те, що наші аграрії герої. Це герої нашого часу. Збитки у грошах зараз важко підрахувати, але на перший погляд це може бути десь на рівні 23 мільярдів доларів, тому що, по перше, це блокування портів, ми не можемо експортувати нашу сільськогосподарську продукцію, по друге, як я вже говорив, це знищення ферм, це непосіяні поля, і все це в сукупності може призвести до таких збитків нашої держави", розповідає Олександр Гайду.

 

"Вивозимо десь приблизно 7 мільйонів с/г культур, але це дуже мало", – каже про експорт Олександр Гайду.

 

"На даний момент ще десь 20 мільйонів тонн зернових культур не вивезено з території України на експорт. Вивозимо десь приблизно 7 мільйонів с/г культур, але це дуже мало, тому що щомісячно раніше ми вивозили десь більше 5 мільйонів тонн. Зараз це вузька шийка. Ми працюємо над цим питанням. По перше, вони обговорюються на вищому рівні, на рівні президента України, наших міжнародних партнерів. Це суто політичне питання, тому що розблокування портів, хоч ми і хотіли б це зробити, але ми не можемо наразі гарантувати, що російський агресор не буде знищувати кораблі, які будуть заходити в наші порти", каже Олександр Гайду.

 

"Росія вкрала більше 600 тонн зерна тільки з Херсонської та Запорізької областей", каже Олександр Гайду.

 

Т"ам, де вже були в силусах зібраний урожай, це зерно було вивезене з території України. Там, де зараз йде жнивна кампанія, теж цей урожай забирають і вивозять з території України через Крим. Тобто, Росія краде наше зерно. Наскільки я знаю, до цього моменту було десь вкрадено більше 600 тисяч тонн зернових культур тільки з Херсонської та Запорізької областей. Скільки ще вкрадеться – не зможемо зараз порахувати", розповідає Олександр Гайду.

 

"Шукатимемо шляхи вирішення з іноземними партнерами", – Олександр Гайду.

 

"В нас у планах є виїзд у Румунію по логістиці. Хочемо зустрітися з парламентарями Румунії, представниками аграрної політики Румунії для того, щоб ми змогли з ними знайти спільні кроки по вирішенню проблем вивезення сільськогосподарської продукції", каже Олександр Гайду.

 

"Наші автомобілі по два тижні стоять на кордонах, щоб вивезти зерно. Моя ініціатива – "зелені" коридори", розповідає член комітету з Тернопільщини Іван Чайківський

 

"За 121 день війни найбільшою проблемою є логістика, з якою стикнувся не тільки аграрний сектор, а в цілому українське товарне виробництво, яке було орієнтоване на експорт і на експорт через наші Чорноморські порти. Якщо наша промисловість може почекати або є якісь певні моменти, є те, що не псується, то аграрний сектор – це той сектор, який зупинити неможливо. Його якщо зупиниш – будуть величезні проблеми. Фактично ми все експортували через Чорне море. Кожного місяця ми відгружали на кораблі від 6 до 8 мільйонів тонн зерна і наша логістика не працювала на Європу, на європейські коридори, через залізницю, автомобільний транспорт. Коли ми почали відновлювати логістичні ланцюжки, то стикнулися з тою проблемою, що наше законодавство в дечому не було адаптоване до європейського законодавства – це і сертифікація, і фіто санітарні сертифікати, тощо. Тому зараз цей ланцюжок черг, які є кордоні, становить 12-15 кілометрів, а деколи й більше кілометрів, і фактично наші автомобілі стоять від 10 до 15 діб на кордоні для того, щоби пройти кордон. Моя ініціатива полягає в тому, щоб створити "зелені" коридори, домовлятися з польською стороною, щоб у на пів спрощеному, на пів автоматичному режимі можна буде відправляти українське зерно на європейські країни, і, відповідно, на європейські порти. Я переконаний, наш уряд і наш президент можуть і в силі це зробити, домовитися, щоб такі "зелені" коридори створити. Наш аграрний комітет працює в цьому напрямку. Ми повинні зробити все, щоб така ініціатива була підтримана двома сторонами. Тоді ефект відвантаження українського зерна буде збільшений, буде подвоєний і ми зможемо безпечніше відправляти наше українське зерно . Щоб вирішити проблему експорту зерна, нам треба вирішити проблему перетину кордонів. Щоб не стояти в чергах, а, щоб автомобіль міг від точки А у точку Б, наприклад до Гданська, чи до будь-якого європейського порту заїхати хоча б за три доби. І що найголовніше – зараз вартість логістичних послуг на одну тонну зерна в десятки разів зросла. Раніше, якщо це коштувало 50 євро на тонну, то сьогодні – до 180 євро на одну тонну, щоб відправити в Польщу. Це дуже дорого. Тому, якщо великі підприємства купуватимуть автомобілі і возитимуть зерно за спрощеною процедурою, тим більша буде конкурентоспроможність і ми зможемо знизити ціни на логістику і вже не буде 180 євро, 150, 140 і відкотиться до тих самих 50 як було колись".

Джерело: https://suspilne.media